Usługi projektowe: Kto, co i dlaczego?

Oprogramowanie PGS robi o wiele więcej niż Chmura. Oferujemy również szereg specjalistycznych usług projektowych związanych z oferowanymi przez nas produktami cyfrowymi.

Nie jest to jednak coś, o czym każdy jest tak dobrze poinformowany. Wszyscy wiemy o zaletach Chmury - ale cyfrowe projektowanie produktów? Mobilne doświadczenie? Systemy projektowe? Są one mniej znane.

Usiedliśmy z naszymi trzema kierownikami ds. usług, aby zapytać ich więcej o te usługi i dowiedzieć się, jak - i dlaczego - oferujemy to dodatkowe wsparcie:

Krzysztof Piwowar Michał Hans Kamil Szwaba Design Manager odpowiedzialny za Product Design - proces włączania designu do codziennego rozwoju, pomagający firmom zrozumieć, dlaczego chcą coś budować, co chcą osiągnąć - i jak to zrobić. Frontend Manager i Service Manager for Design Systems - proces budowania (lub przebudowywania) produktów z komponentów wielokrotnego użytku. Mobile Team Leader i Service Manager for Mobile Experience services - budowanie odpowiednich aplikacji zaprojektowanych tak, aby jak najlepiej wykorzystać platformy mobilne i spełnić potrzeby użytkowników mobilnych.

Po pierwsze... dlaczego warto inwestować w projektowanie? Czy nie powinienem skupić się na infrastrukturze, technologii lub czymś bardziej praktycznym?

Krzysztof Piwowar (KP): W końcu chcesz zbudować coś, co da ci pieniądze i numery będą naprawdę w porządku. Żeby tego nie przegapić, musisz wiedzieć, jakie są potrzeby twojej firmy, a jakie potrzeby twojego użytkownika. Aby na to odpowiedzieć, musisz być w stanie określić, z kim chcesz się zaangażować, jak to zrobisz i jak przełożyć te odpowiedzi na punkty działania. W ten sposób dowiesz się, jak zbudować swoją mapę drogową i jak zdefiniować rozwiązanie, które zostanie opracowane na końcu. Do tego potrzebny jest projekt, ponieważ projektowanie jest procesem zarówno zadawania tych pytań, jak i odpowiadania na nie. Upewnia się również, że posiadasz narzędzia, które potrafią przetłumaczyć te odpowiedzi na punkty akcji.
Michal Hans (MH): Mogę dodać, że istnieje wiele raportów, które pokazują, że firmy inwestujące w design faktycznie generują większe przychody. Istnieje na przykład raport McKinsey'a, który to pokazuje, a także raport DMI i najnowsze dane z Invision.
Kamil Szwaba (KS): Kiedy inwestuje się w projektowanie i proces projektowania, rzeczywiście można myśleć o stworzeniu czegoś nowego i innowacyjnego. W ten sposób można znaleźć nowych klientów i nowych klientów - co może prowadzić do nowych przychodów w przyszłości.

Usługi projektowe z domu oprogramowania - jak i dlaczego tak się stało?

KP: To jest uczciwe pytanie! Software houses są bardzo dobre w dostarczaniu dobrego oprogramowania - to jest siła software house'u. Jednak posiadanie usług projektowych wewnątrz firmy programistycznej umożliwia przejście przez cały proces produkcji rozwiązania w jednym miejscu. Nie chodzi tylko o dostawę, ale także o to, co zbudujesz i dlaczego. Tak więc, jeśli osadzisz ten proces wewnątrz software house'u, możesz przejść przez cały proces myślenia o tym, jakie rozwiązanie powinno być, jak również o tym, jak je zbudować.
MH: Pamiętajmy, że Krzysztof nie wspomniał nic o projektowaniu wizualnym - ludzie często myślą, że projektowanie jest czymś czysto wizualnym. Przez "projektowanie" rozumiemy cały produkt - to jak on działa, a nie tylko jak wygląda...
KS: Dodając do tych odpowiedzi, mogę powiedzieć, że kiedy mieliśmy okazję budować aplikacje mobilne zgodnie z koncepcjami projektowymi - z odpowiedziami na pytania, których potrzebujesz - okazało się, że działa to znacznie lepiej. Możesz tworzyć lepsze aplikacje.

Dobra, ale jeśli inwestuję w projektowanie, to kiedy mam zacząć myśleć o tym w trakcie realizacji projektu?

KP: Kiedy? Tak wcześnie, jak to możliwe! Ale na jak długo?
MH: Ciągle
KP: Tak, ciągle! Zazwyczaj jest to stałe, ponieważ nie chodzi tylko o to, czy korzystasz z elementów z tych usług, ponieważ zespół pracujący nad produktem będzie nadal myślał i pracował z perspektywy projektowania.
KS: Jeśli chodzi o mobile, to mogę powiedzieć, że jeśli zastanawiasz się, ile czasu potrzeba na rozwój, np. pisanie kodu, to zazwyczaj są 2 lub 3 dni na warsztaty, a potem musimy przygotować dane i potrzebujemy może miesiąc - może półtora miesiąca - na rozpoczęcie rozwoju. To, co lubimy robić z tymi usługami projektowania, to być stale zaangażowanym. Ponieważ przy każdej iteracji, nawet po rozpoczęciu pracy nad projektem, chcemy wszystko przemyśleć na nowo. Chcemy zaangażować projekt w cały proces.

Jaki jest zwrot z inwestycji (ROI) z projektowania? Przecież to nadal jest inwestycja...

KP: Staramy się nie mówić "to zależy"... jest wiele metryczek, jak w biznesie, więc nie jestem pewien, czy jest jakaś prosta odpowiedź czy liczba.
KS: Powiedziałbym, że jeśli twoje obecne rozwiązanie nie osiąga twoich celów, ma małą liczbę klientów lub sprzedaż jest zbyt niska, a ty przynosisz usługi projektowe, aby to zmienić i naprawić, to można zobaczyć, czy te liczby lub stawki idą w górę po wdrożeniu. W ten sposób można to zmierzyć.
KP: Więc prosta odpowiedź jest taka, że prace projektowe są mierzalne - można zmierzyć stan początkowy ze stanem końcowym i porównać wskaźniki. Jeśli chodzi o efektywność, to można ją zmierzyć. Jeśli chodzi o dokładność, to można ją zmierzyć. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to można ją zmierzyć. Jeśli chodzi o konwersję... oczywiście, można ją zmierzyć. Jeśli chcesz zmierzyć ROI przed rozpoczęciem pracy, musisz zdefiniować cele i wskaźniki, których będziesz używał, jak również narzędzia, które będą używane do pomiaru tych wskaźników i co zostanie uznane za sukces.
KS: Możesz zmierzyć przychód lub pieniądze trafiające do twojej kieszeni poprzez naciśnięcie przycisku 'kup' - jestem całkiem pewien, że w większości przypadków możemy zwiększyć te liczby i możemy przełożyć je na pieniądze, ponieważ wiesz ile zarabiasz za każde kliknięcie.
KP: Powiedziałbym, że łatwiej jest mierzyć rzeczy w takich dziedzinach jak eHandel, gdzie normalne jest mierzenie wszystkiego. Widać, że konwersja jest lepsza na końcu, np. jak dużo więcej ludzi kupuje i jak często kupuje. Czy wracają do sklepu i czy wiercą usługi lub oferty? Czy spędzają więcej czasu czytając o produktach? To wszystko można uznać za ROI - ponieważ na koniec walczysz o większą ekspozycję, więcej czasu i więcej sprzedaży.

Duża część procesu projektowania odbywa się na początku, więc co się stanie, jeśli pominę lub pospieszę z projektowaniem produktu?

KP: W najlepszym wypadku skończysz z rozwiązaniem, które jest w pewnym sensie dobre i może działać przez jakiś czas. W najgorszym przypadku, skończysz z czymś, co nie rozwiąże twojego problemu. W najgorszym przypadku, będziesz w tym samym miejscu, lub gorzej, ponieważ zmieniłeś narzędzie z czegoś złego na coś mniej efektywnego. Ale jeśli zastosujesz w procesie choćby część elementów projektu, to przynajmniej zobaczysz czerwone flagi i zobaczysz czego Ci brakuje.
KS: Czasami zdarza się, że otrzymujesz aplikację, która działa; nie ma żadnych błędów ani problemów z bezpieczeństwem. Wszystko jest w porządku, ale nie osiągasz swoich celów biznesowych, wskaźników sprzedaży, konwersji, itd. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy proces projektowania nie jest zaangażowany, a widzieliśmy to już wiele razy.
KP: Dodałbym jeszcze jedną rzecz. Wiele osób mówi, że "znam ten biznes, jestem tu od 20 lat, więc wiem, co działa, a co nie". Więc, z pierwszym projektem? Możesz mieć rację. A za drugim razem możesz mieć rację. I trzeci, czwarty, i piąty. Wciąż może być dobrze. Ale to zależy, jak duże ryzyko chcesz podjąć.
KS: Niektórzy ludzie myślą, że projektowanie to artystyczny sposób myślenia o nowych rzeczach. Myślą, że jest on bardzo wyobrażalny i kreatywny, ale w rzeczywistości jest bardzo pragmatyczny, z liczbami i statystykami - jest napędzany danymi.

Wspomniałeś zarówno o potrzebach biznesowych, jak i potrzebach użytkowników. Co jest ważniejsze i jak je zrównoważyć?

KS: Słyszę o wiele więcej teraz, kiedy projektowanie zorientowane na użytkownika jest coraz bardziej zaawansowane. Z mojej perspektywy, chcesz zbudować aplikację lub produkt cyfrowy, który sprawi, że klient będzie myślał, że są one kluczowe, ale z drugiej strony, pamiętasz o swoich celach biznesowych.
MH: Prawdopodobnie korzystasz z Facebooka, prawda? Prawdopodobnie myślisz, że ta aplikacja jest dla Ciebie, aby rozmawiać z ludźmi, zobaczyć aktualizacje statusu, i tak dalej. Ale z perspektywy biznesowej? To świetne rozwiązanie do sprzedawania swoich danych innym firmom. To świetny projekt, ponieważ obie strony są z niego zadowolone.
KP: Czasami bardzo trudno jest się upewnić, że oba widma są adresowane. Wiele razy, aspekty biznesowe i aspekty związane z użytkownikiem są przeciwstawne. Ale możliwe jest - zwłaszcza w sektorze B2C - zaspokojenie obu tych potrzeb biznesowych przez potrzeby użytkowników. Jeśli nie będziesz miał użytkowników, nie będziesz miał produktu, nie będziesz miał przychodów i Twój biznes zostanie zrealizowany. Najgorsze, co możesz zrobić, to podjąć decyzję bez znajomości tych zakresów. Będziesz znowu grał w hazard. Ale jeśli zamiast tego powiesz, tym razem potrzeba biznesu jest ważniejsza, to jest to Twoja świadoma decyzja, więc idź na to. Wtedy zobaczysz wyniki. Jeśli widzisz wyniki idą w złym kierunku, to może decyzja jest zła. Ale miałeś szansę podjąć właściwą decyzję, więc następnym razem będziesz myślał inaczej - i to jest wartość, bo się czegoś nauczysz.
KS: Podam prosty przykład: na warsztatach najpierw określamy cele biznesowe i pracujemy nad tym, aby znaleźć osoby, które będą korzystać z aplikacji. Następnie przechodzimy przez płótno propozycji biznesowych, mając na uwadze cele biznesowe. Obie perspektywy są na talerzu, ale zaczynamy od celów biznesowych. Następnie staramy się osiągnąć wszystkie cele użytkownika.

Powiedziałeś, że projekt produktu ma na celu zaspokojenie potrzeb użytkownika. Czy potrzeby i oczekiwania użytkownika końcowego zmieniły się w czasie?

KP: Na pewno, zmieniają się i ewoluują. Dotyczy to zwłaszcza sektorów B2C, ponieważ konkurencja jest bardzo duża, a ludzie używają różnych narzędzi - z tego budują doświadczenia i oczekiwania. Budują coś, co nazywamy "modelem mentalnym" - ludzie szukają konkretnych odpowiedzi, rozwiązań i informacji, a następnie oczekują, że te modele mentalne będą respektowane w innych rozwiązaniach. Jak szybko to się dzieje? Trudno na to odpowiedzieć. Jest to szybsze niż jeszcze kilka lat temu, kiedy ludzie nie byli tak narażeni na tak różnorodne dobra i rozwiązania. Musisz także monitorować swoją grupę docelową i zobaczyć, jak szybko się rozwijają. Na przykład, jeśli myślisz o naszych rodzicach, to prawdopodobnie będzie wolniej, a czas na dostosowanie się będzie dłuższy. Ale jeśli myślisz o tysiącach lat, a nawet młodszych, to jest to szalona autostrada.
KS: Powiedziałbym, że w dzisiejszych czasach coraz więcej usług idzie w kierunku cyfrowym, co oznacza, że konkurencja staje się coraz większa. Każda firma musi robić więcej. Dekada po dekadzie, samo posiadanie aplikacji wystarczyło, żeby być innym. Teraz potrzebny jest unikalny produkt cyfrowy - potrzeby są coraz większe.
KP: Ale są też pewne stabilne dobre praktyki i zasady projektowania, które nie ewoluują. Jeśli chodzi o sposób, w jaki oczy przerywają informacje, jakie są najlepsze praktyki w zakresie projektowania interfejsu użytkownika i zachowania pewnych wzorców. Te rzeczy są bardzo stabilne i jeśli będziesz postępował zgodnie z ustalonymi praktykami, wszystko będzie w porządku. Jednak to właśnie te części, które się zmieniają, są istotne.

Urządzenia mobilne zmieniały się w czasie i nie zawsze są ze sobą spójne. Czy jest to coś, w czym Mobile Experience może pomóc?

KS: Jasne, teraz mamy do tego narzędzia. W świecie Apple nie jest to takie trudne, ale Apple wciąż ma większy zakres rozdzielczości i urządzeń niż dziesięć lat temu. Ale w tym celu dodają narzędzia dla programistów. Google dodaje również narzędzia dla programistów, aby zapewnić, że wszystko działa. Jak to działa? Kiedy deweloper otrzymuje projekty wizualne od grafika, są one zazwyczaj już zaprojektowane dla wszystkich rozdzielczości - mamy do tego narzędzia, więc jest to prosty proces. Jednak bardzo ważne jest, aby myśleć o tym od samego początku. Dlatego projekt musi być cały czas zaangażowany - sprawdzać i weryfikować na każdym urządzeniu.

A co z produktami, które muszą działać w środowisku mobilnym, na komputerach stacjonarnych i innych rozwiązaniach. Jaki jest proces dochodzenia do tego wniosku?

MH: Jestem z branży frontendowej, więc wiem o tym bardzo dużo. Jeśli chcesz objąć swoim zasięgiem wiele urządzeń, zawsze możesz skorzystać z responsywnego projektu i stworzyć coś, co będzie reagować na różne rozmiary ekranu. Ale to się nieco zmieniło ostatnio, kiedy to ewoluowało w kierunku adaptacyjnego wyglądu stron internetowych, kiedy zdefiniowałeś komponenty pasujące do pewnego rodzaju kontenera. Ten kontener może być całym ekranem, częścią ekranu i tak dalej. Później można na przykład stworzyć warstwę kontenerów dla tych komponentów, która będzie inna dla urządzeń przenośnych, dla komputerów stacjonarnych, dla telewizorów, a nawet inna dla smartfonów itd. Ale w końcu, może to być ten sam pojemnik, który skaluje się, aby wypełnić tę lukę.
KP: Jeśli chodzi o projektowanie interfejsu, z perspektywy UX-owej należy założyć, że interfejs będzie ewoluował. Musi on ewoluować i musisz być w stanie zaprojektować z myślą o tym, że niektóre obszary prawdopodobnie się jakoś zmienią. Jednak bardzo trudno jest przewidzieć jak, jeśli brakuje Ci jasnej wizji od klienta. Jeśli istnieje mapa drogowa, można się do niej dostosować i zobaczyć, że na przykład za pół roku lub rok mogą pojawić się nowe urządzenia lub platformy. Interfejs musi być elastyczny do pewnego poziomu, ale nie będziesz przygotowany na wszystko, co może się zdarzyć.

Jak wygląda projektowanie produktów z Design Systems? Czy jedno ogranicza drugie, czy też istnieje ustalony proces?

MH: Projektowanie produktu odpowiada na pytanie, co należy zrobić. Ale system projektowy odpowiada na pytanie, jak należy to zrobić. To tylko metodologia budowania produktu. To dwie różne części procesu.

Czy systemy projektowe biorą pod uwagę mobilność? Jak to działa w przypadku Mobile Experience?

KS: Mobilność to specyficzna sytuacja, gdy korzysta się z projektowania produktu. Design Systems to narzędzie, w którym można korzystać z szeregu produktów cyfrowych - mobile może po prostu wykorzystać Design System do zbudowania aplikacji.
MH: Jeśli zbudujesz coś na urządzenia mobilne, prawdopodobnie będziesz używał projektów materiałów z Google lub stworzysz swój własny system, który będzie używany w całej marce, np. aplikacje internetowe.

Ostatnie pytanie! Co Twoim zdaniem jest największym powodem, aby włączyć design do procesu tworzenia produktu?

MH: Żeby dostarczyć to, co jest potrzebne, a nie to, czego chcesz.
KS: Powinieneś angażować design, jeśli chcesz zbudować coś innowacyjnego.
KP: Korzystaj z projektowania, jeśli chcesz podejmować świadome decyzje.

Co dalej?

Miejmy nadzieję, że to wyjaśnia dużo więcej o naszych usługach projektowych. Masz jakieś własne pytania? Zajrzyj na nasze strony Product Design, Mobile Experience i Design System i zobaczmy, czy możemy pomóc w udzieleniu na nie odpowiedzi!

Perspektywa biznesowa

Usługi projektowe skupiają się na czymś więcej niż tylko na wizualizacjach. Pomagają one usprawnić produkty, zachowując konsekwentne ukierunkowanie na użyteczność i realizując nadrzędne potrzeby biznesowe. Wiedząc o tym, rozwój może być kontynuowany w sposób płynny, zapewniając, że te ostateczne cele nigdy nie zostaną zapomniane.

PGS Software jest wymieniane wśród najlepszych agencji projektowania stron internetowych.