
Dlaczego warto zbudować progresywną aplikację internetową
Jeśli jesteś właścicielem firmy, a nie twórcą oprogramowania, istnieje duża szansa, że nie wiesz, co jest tak fantastyczne w PWA.
Zanim wytłumaczę, cofnijmy się w czasie, aby lepiej zrozumieć, gdzie jesteśmy teraz w biznesie internetowym. Kiedy zacząłem uczyć się języka HTML i CSS, były to tylko statyczne strony internetowe. JavaScript był używany głównie do wyświetlania irytujących alertów i podpowiedzi. Po pewnym czasie strony internetowe zaczęły stawać się bardziej "dynamiczne", pozwalając użytkownikom na więcej interakcji - wprowadzono profile użytkowników, komentarze i oczywiście kupowanie rzeczy w przeglądarce. W 2008 roku Apple's App Store zapoczątkował mobilną rewolucję i zaczęliśmy cieszyć się natywnymi aplikacjami mobilnymi. Wszyscy lubiliśmy płynne przechodzenie między stronami, szybkość i lepsze wrażenia offline, które oferowały natywne aplikacje. Jednak przeglądarki nie były od tego tak dalekie. HTML5 wprowadził wiele fajnych rzeczy, które pozwoliły nam stworzyć w przeglądarkach wrażenia podobne do natywnych. Wszyscy zaczęli budować aplikacje jednostronicowe (SPA) w szerokim zakresie dzięki API historii i animacjom CSS3. W tym momencie słowo "strona" stało się nieaktualne. "Web App" narodził się po to, by wkrótce rządzić światem.
I oto jesteśmy w 2018 roku, tworząc aplikacje internetowe na co dzień. Dlaczego? Zapytałem jednego z naszych klientów, który miał już natywną aplikację mobilną na iOS i Androida, ale nadal chciał, abyśmy stworzyli mobilną aplikację internetową o podobnym wyglądzie i odczuciu, dlaczego tak jest. Odpowiedź brzmiała: simple - around 60-70 proc. ruchu, jaki generują, pochodzi z mobilnych przeglądarek. A użytkownicy nie chcieli pobierać i instalować natywnej aplikacji, chyba że czuli, że będą jej używać na co dzień. Jest jeszcze więcej zalet aplikacji internetowych:
- łatwość korzystania z access - aby korzystać z aplikacji natywnej, trzeba ją wyszukać w sklepie z aplikacjami, pobrać, zainstalować, zaakceptować zezwolenie i dopiero wtedy uruchomić. Niektórzy inteligentni ludzie w Google mówią, że każdy z tych kroków traci 20% potencjalnych użytkowników i wydaje się, że mają rację.
- discoverability - web aplikacje są przeszukiwane przez wyszukiwarki i użytkownicy mogą wylądować na Twojej aplikacji internetowej podczas wyszukiwania treści.
- linkability - you może łatwo zakładać zakładki i udostępniać każdą stronę.
- Zawsze aż do date - nie trzeba instalować żadnych aktualizacji, nie ma zewnętrznych zależności, takich jak zasady przechowywania aplikacji czy ograniczenia geograficzne, nie ma też potrzeby wspierania użytkowników, którzy nie aktualizują aplikacji.
- Taniej rozwijać i extend - you nie potrzebują dwóch oddzielnych zespołów do tworzenia aplikacji na iOS i Android, a więc nie ma potrzeby utrzymywania ich w synchronizacji.
I te punkty są ważne dla każdej aplikacji internetowej.
Spróbujmy odkryć, co rozumiemy przez "Progresywny". Termin "Progressive Web App" został wprowadzony w 2015 roku przez Frances Berriman i inżyniera Google Chrome Alexa Russella. Został on użyty do opisania aplikacji internetowych, które wykorzystują nowe funkcje obsługiwane przez nowoczesne przeglądarki, takie jak pracownicy serwisu i manifesty aplikacji internetowych. PWA oferują kilka zalet w porównaniu z tradycyjnymi aplikacjami internetowymi.
1. Wydajność jako kluczowa korzyść
Najważniejszą rzeczą w przypadku PWA jest to, że powinny być one budowane z myślą o strategii stopniowego udoskonalania - tzn. powinny być elastyczne, szybkie i niezależne od połączeń. Zamiast pokazywać użytkownikom pusty ekran, gdy aplikacja jeszcze się ładuje, możemy dostarczyć powłokę aplikacyjną z minimalną zawartością. Dzięki zaawansowanemu cache'owi wykonywanemu przez pracowników serwisu możemy określić reguły określające sposób działania cache'a, tj. podejście network-first lub cache-first. Wreszcie mamy większą kontrolę nad tym, jak działa cache.
Źródło: https://developers.google.com/web/fundamentals/architecture/app-shell
2. Rodzime doświadczenia, które użytkownicy kochają
Istnieje możliwość dodania aplikacji do ekranu głównego systemu operacyjnego i uruchomienia jej na pełnym ekranie. Nie trzeba już otwierać przeglądarki i wpisywać ręcznie adresu URL.
Co jeszcze mogą dziś zrobić aplikacje internetowe?
- sprawdź geolokalizację użytkownika
- wyślij powiadomienia pchające dostęp czujniki akcelerometru
- sprawdź połączenie internetowe użyj kamery i mikrofonu
Lista jest długa i prawdopodobnie obejmuje większość przypadków użycia. Aby uzyskać pełny obraz, możesz po prostu otworzyć stronę https://whatwebcando.today/ i sprawdzić, co Twoja przeglądarka może zrobić, jeśli chodzi o korzystanie z funkcji rodzimego systemu operacyjnego.
3. Bądź bezpieczny podczas surfowania
Każda strona musi być obsługiwana przez HTTPS, co jest dobre z kilku powodów:
- dane użytkowników nie lecą wokół niezaszyfrowane Google promuje HTTPS jako sygnał rankingu SEO HTTPS jest potrzebny do korzystania z multipleksowania HTTP/2 (lepsza wydajność i buforowanie)
4. Używanie w trybie offline zamiast T-Rexa
Kto nie lubi słynnego offline T-Rexa z Chrome? Okazuje się, że ludzie są bardziej za aplikacją użytkową niż nasz dobry mały przyjaciel (przynajmniej w pewnym stopniu). Dzięki pracownikom obsługi jesteśmy w stanie wyświetlać treści, które użytkownik już widział. Jaki byłby pożytek z ponownego jej pobrania, prawda?
5. Duży wzrost konwersji
Dzięki wysokiej wydajności, wciągającemu, rodzimemu doświadczeniu oraz możliwości pracy w trybie offline, otrzymujemy zwiększoną liczbę konwersji. Użytkownicy lubią aplikacje, które działają, ale lubią aplikacje, które działają szybko i zapewniają jeszcze lepsze wrażenia. Wiele firm odniosło sukces z PWA - wystarczy spojrzeć na przykłady Google, aby zobaczyć, jak firmy internetowe odniosły sukces z PWA. Postanowiłem wymienić trzy z nich poniżej:
W kwietniu 2017 r. aplikacja Twitter Lite Progressive Web App stała się domyślną aplikacją mobilną dla wszystkich użytkowników na całym świecie, co zaowocowało::
- 65% wzrost liczby stron na sesję 75% wzrost liczby wysłanych tweetów 20% spadek współczynnika odbicia (bounce rate)
Flipkart
Flipkart, największy serwis e-commerce w Indiach, zdecydował się połączyć swoją obecność w sieci i rodzimą aplikację w Progresywną Aplikację Sieciową, co spowodowało 70% wzrost konwersji.
Wego
Po zbudowaniu PWA, firma turystyczna Wego zauważyła 26% wzrost liczby użytkowników, 95% wzrost konwersji na Androida i 50% wzrost na iOS.
Obsługa przeglądarki
Progressive Web Apps działa na wszystkich nowoczesnych przeglądarkach, ale nie wszystkie z nich obsługują każdą pojedynczą funkcję. Kilka miesięcy temu pracownicy serwisu w Safari byli jeszcze w trakcie opracowywania, ale dziś są już w fazie testów, więc możemy się spodziewać, że wkrótce będą dostępne. Na razie użytkownicy Chrome będą mogli czerpać najwięcej radości z PWA, ale również użytkownicy iOS korzystają z lepszej wydajności i natywnego doświadczenia. AliExpress odnotował 82% wzrost współczynnika konwersji iOS po zbudowaniu PWA. Jest coś dla użytkowników Windows too - soon PWAs będą dostępne w Windows Store jak wszystkie inne natywne aplikacje desktopowe.
Wniosek
Oczywiste jest, że budowa PWA jest w większości przypadków bezsilnikowa. Jeśli naprawdę potrzebujesz dostępu do niskopoziomowych funkcji systemu operacyjnego i posiadasz zasoby, prawdopodobnie powinieneś nadal budować oddzielne natywne aplikacje dla iOS i Androida. W każdym innym przypadku zdecydowanie powinieneś rozważyć PWA - sprawi ono, że Twoi użytkownicy będą zadowoleni, a co za tym idzie, pomoże w rozwoju Twojej firmy.