5G: Nowy raport pokazuje, że operatorzy nie uzyskają pełnej wartości bez pomocy z zewnątrz

Na początku lat 2000. Internet mobilny zaczął zmieniać nasze codzienne życie. Obecnie prawie każde spektrum naszej egzystencji jest objęte aplikacją na smartfony. Całe encyklopedie są dostępne na wyciągnięcie ręki. Możemy kupić dowolne wnętrze kuchni i od razu za nie zapłacić, stukając w ekran telefonu.

Obecnie, po prawie dwóch dekadach ewolucji, internet mobilny wykonuje kolejny rewolucyjny krok - przejście na 5G. I jak pokazuje opublikowany niedawno raport MIT, zmiana ta jest tak gigantyczna, że operatorzy sieci komórkowych nie będą w stanie wdrożyć nowej technologii sieciowej bez wsparcia z zewnątrz.

W tym wpisie przyjrzymy się kluczowym ustaleniom raportu MIT, aby zidentyfikować największe wyzwania i wymagania związane z nadchodzącym przejściem z perspektywy operatorów telekomunikacyjnych.

Ale najpierw, w szerszym kontekście, podsumujmy, co 5G faktycznie wnosi do stołu.

Dlaczego 5G jest takie wspaniałe?

Krótko mówiąc, 5G umożliwi rozwój rewolucyjnych aplikacji w przeciwieństwie do wszystkiego, co obecnie istnieje poza środowiskiem przewodowym.

Po pierwsze, poprzez szybsze łącza szerokopasmowe, 5G wykorzystuje różne zagregowane pasma do odblokowania przepustowości powyżej 1GHz. Dzięki zwiększonej prędkości, aplikacje branżowe będą w stanie uzyskać łączność między milionami urządzeń na jednej mili kwadratowej. Według IBM, 5G usprawni transmisję strumieniową wideo około 10 razy. I to nie tylko dla osób indywidualnych, ale dla każdego, kto będzie jednocześnie strumieniowo przesyłać obraz wideo - dzięki stworzeniu superstrady danych.

Po drugie, mimo że sieci 4G mają prawie nieistniejące opóźnienie 100 milisekund, wideokonferencje mogą być nadal opóźnione. Rozwiązując ten problem, 5G wprowadza wyjątkowo niezawodną komunikację - z dziesięciokrotnie zmniejszonym opóźnieniem.

Wreszcie, ponieważ liczba aktywnych urządzeń na całym świecie gwałtownie rośnie, urządzenia te potrzebują szybkiego i bezpiecznego połączenia, aby działać zgodnie z ich przeznaczeniem. 5G jest kluczem do umożliwienia tego i stworzenia połączonego świata przyszłości.

Wyzwania i wymagania związane z dostawą

Raport sponsorowany przez Ericsson bada, w jaki sposób kadra zarządzająca IT i siecią tworzy mapy drogowe dla 5G, w tym strategie ponownego przemyślenia operacji sieciowych, IT, systemów wsparcia biznesu (BSS) i procesów biznesowych w celu uwzględnienia rosnącej liczby partnerów usług cyfrowych w szybko rozwijających się ekosystemach.

Wśród wyzwań i wymagań związanych z wdrożeniem 5G wymieniono m.in:

"Współpraca jest modelem operacyjnym dla dostawy 5G".

Jak wspomniano na początku tego artykułu, menedżerowie pytani o raport stwierdzili, że uzyskanie pełnej wartości 5G nie jest czymś, co mogą zrobić na własną rękę. Co więcej, "wykorzystanie nieskończonych możliwości będzie wymagało ekosystemu partnerów, a współpraca partnerska stanie się punktem odniesienia dla sukcesu".

W skład tych partnerstw wejdą zarówno firmy produkujące sprzęt i oprogramowanie, jak i gracze tradycyjni i cyfrowi, duzi i mali innowatorzy - wszyscy, którzy mogą wnieść konkretną wiedzę specjalistyczną, która umożliwi wykorzystanie nowych nisz.

"Skalowanie usług 5G będzie wymagało stylu 'app store' niestandardowych połączeń".

Funkcje BSS, takie jak rozliczanie, tworzenie usług i zarządzanie katalogami, aby były skuteczne w erze 5G, muszą być otwarte i zwinne, po prostu działające jako "plug-and-play". Aby to osiągnąć, możliwości BSS, wzmocnione przez SI, analitykę i automatyzację, będą służyć jako elementy konstrukcyjne dla partnerów, którzy będą mogli sami pracować w rodzaju "App Store".

Powodem prawdziwej skalowalności i innowacyjności jest dążenie do bycia blisko "zero dotyku", co wymaga większej integracji sieci i IT dla automatyzacji najważniejszych funkcji BSS, takich jak "konfiguracja, cena, cytat".

"Bogate zestawy danych oferują nieskończone możliwości w zakresie automatyzacji, SI i wglądu w czasie rzeczywistym".

Dzięki coraz bogatszym zestawom danych, MNO's stają się partnerami swoich klientów w AI lub BI i w generowaniu nowych możliwości tworzenia dodatkowej wartości.

Aby to osiągnąć, operatorzy muszą być w większym stopniu osadzeni w biznesie cyfrowym swoich klientów za pomocą bardziej zwirtualizowanych i zautomatyzowanych rozwiązań, "dostarczając unikalnie zdefiniowane usługi wokół konkretnych wymagań klienta".

"Migracja w chmurze jest kluczowym czynnikiem sukcesu OSS i BSS".

Migracja w chmurze jest jedną z najważniejszych kwestii dla Operatorów Sieci Mobilnych w ich przygotowaniach do 5G. Przenoszenie funkcji sieciowych do chmury jest mniej dojrzałe niż w informatyce, a przenoszenie stabilnych aplikacji do środowiska chmurowego, w którym ich wirtualizacja może być bardziej kosztowna lub trudna, jest mało ekscytujące.

Ale doświadczenie klienta jest jedną z możliwości, które zdaniem menedżerów wywiadów powinny zostać przeniesione do chmury, ponieważ wirtualna usługa na żądanie w postaci platformy dostawczej jest podstawą, na której szybko powstaną nowe innowacyjne usługi, we współpracy z przewoźnikiem, partnerami serwisowymi i klientami.

"5G będzie transformacją organizacyjną i technologiczną".

Sprzedaż, marketing, zarządzanie siecią, ustalanie cen i fakturowanie - wszystkie one muszą być przedmiotem zmian, które operatorzy muszą zaplanować w mapach drogowych 5G.

Operatorzy telekomunikacyjni dysponują procesami wewnętrznymi, które zazwyczaj są bardziej dopasowane do konsumentów niż do przedsiębiorstw, co również będzie stanowiło wyzwanie, ponieważ wkrótce liczba podłączonych urządzeń będzie większa niż liczba abonentów ludzkich.

Jak stwierdzono w raporcie, "ogromną zmianą jest ściślejsza integracja zespołów, procesów i platform sieciowych i informatycznych, w miarę jak świadczenie usług staje się coraz bardziej zwirtualizowane i opracowywane są nowe oferty z partnerami w środowiskach chmurowych".

I więcej

Kierownictwo MNO, które uczestniczyło w raporcie, jest na wielu różnych etapach wdrażania 5G. Niektórzy z nich, zwłaszcza z Azji, Bliskiego Wschodu i Afryki, koncentrują się głównie na odzyskaniu swoich inwestycji 4G.

Brzmi ciekawie? Aby dowiedzieć się więcej o ekscytujących możliwościach (i wyzwaniach) wprowadzonych przez 5G, przeczytaj pełny raport tutaj.

Nasza perspektywa

Z perspektywy twórcy oprogramowania dostrzegamy kilka obszarów, w których dostawcy rozwiązań IT prawdopodobnie przyspieszą proces transformacji i otworzą nowe strumienie przychodów.

Ekosystem oprogramowania operatorów sieci MNO składa się z wielu aplikacji, zarówno dużych jak i małych. Dostawcy sprzętu zapewnią oczywiście wsparcie 5G dla głównych narzędzi, jednak wiele mniejszych, wspierających (ale wciąż ważnych) aplikacji będzie wymagało dodatkowego rozwoju, aby dostosować się do nowych zdarzeń, protokołów, formatów danych itp.

Kolejną kwestią jest przeniesienie niekrytycznych elementów do chmury publicznej, co przynosi oczywiste korzyści i może być wykonane znacznie szybciej przez doświadczony zespół. W ten sposób MNO mogą również zaznajomić swoich pracowników z koncepcjami Cloud i jego mechaniką, aby skutecznie wprowadzić ich w nową rzeczywistość.

Dodatkowo, zmiany w architekturze sieci 5G umożliwiają łatwiejszy dostęp do ogromnej ilości danych, które mogą być wykorzystane do uzyskania dodatkowych możliwości przychodu. Aby wykorzystać je w pełni, dane te muszą być wizualizowane i zrozumiałe. Dzięki temu, przy zastosowaniu Machine Learning, całe operacje mogą stać się znacznie bardziej wydajne i zwiększyć ARPU.