Projektowanie aplikacji mobilnych – Co należy wiedzieć? Cz. I

Postanowiliśmy przygotować serię poradników, które będą publikowane na blogu w formie osobnych artykułów. Pierwszy z nich powstał z myślą o początkujących użytkownikach, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z platformami mobilnymi. Zostały w nim zebrane najważniejsze porady, które umożliwią podstawową orientację w tym aktualnym i niezwykle ciekawym temacie.

Projektowania mobilnych aplikacji na różnego rodzaju platformy nie można nazwać już trendem. Stało się to właściwie obowiązkowym elementem każdego designera, który chce być uznawany za profesjonalistę. Jak mówią statystyki, na świecie jest obecnie ponad pięć razy więcej różnego rodzaju urządzeń mobilnych, niż komputerów stacjonarnych. Ponadto, prawie jedna czwarta internautów korzysta wyłącznie z urządzeń mobilnych w celu przeglądania Sieci. Według danych z największych polskich serwisów, około połowa ruchu na stronach generowana jest przy użyciu urządzeń mobilnych. Największym wyzwaniem designerów jest zatem znalezienie odpowiedniego sposobu dotarcia do użytkowników z mobilną treścią.

Może to być realizowane na dwa sposoby - za pomocą aplikacji natywnej lub responsywnej strony WWW. O ile oba wyjścia są i zapewne będą równolegle wykorzystywane, o tyle eksperci twierdzą, że bardziej przyjazną i wygodniejszą (dla użytkowników) formą jest używanie odpowiednio skonfigurowanej aplikacji natywnej. Wiąże się z tym wiele zalet, m. in:

- Możliwość korzystania z aplikacji lub części aplikacji bez dostępu do Internetu.

- Look&Feel - system dopasowania interfejsu do danej platformy.

- Wykorzystywanie podstawowych możliwości urządzenia, takich jak np. żyroskop, akcelerometr, GPS, itd. w dużo większym zakresie, niż pozwala na to specyfikacja HMTL5 w internetowej przeglądarce.

Z powyższych względów, skupimy się tutaj wyłącznie na zagadnieniach i problemach dotyczących projektowania natywnych aplikacji. Warto jednak odnotować, że wiele z omawianych kwestii będzie się również przekładać na responsywne strony WWW. Projektowanie natywnych aplikacji jest dużo trudniejsze, niż mogłoby się z początku wydawać. W interfejsach webowych panuje kompletna dowolność stylistyczna (obowiązują tam jednak pewne trendy, takie jak popularny Material, czy ewoluujący flat), natomiast jeżeli projektujemy aplikację natywną, musimy przestrzegać pewnych ogólnych koncepcji projektowych i zasad generalnych. Nasza wyobraźnia będzie ograniczona nie tylko mniejszą powierzchnią ekranu, ale też odgórnymi wytycznymi, które są brane pod uwagę podczas procesu certyfikacji (tzn. weryfikacji aplikacji przed tym, zanim znajdzie się w serwisach, takich jak Google Play czy AppStore).

Autor