Projektowanie aplikacji mobilnych – zadbaj o funkcjonalność

Podstawą w projektowaniu użytecznej aplikacji mobilnej jest wiedza na temat tego, czego w ogóle oczekują użytkownicy. Trzeba dobrze poznać ich zachowania oraz lepiej zrozumieć, w jaki sposób korzystają z aplikacji i czego w nich szukają.

Generalnie wyróżnia się trzy podstawowe zachowania użytkowników. Pierwsze to konieczność zrobienia czegoś szybko. Użytkownik aplikacji oczekuje, że pozwoli mu ona na wykonanie jakiegoś działania natychmiast – znalezienie określonej informacji w internecie, zapisanie notatki, wysłanie wiadomości i tym podobne. Drugie to tak zwane działanie lokalne. Użytkownik za pomocą aplikacji mobilnych chce znajdować informacje dotyczące swojej aktualnej lokalizacji. Mogą to być zarówno lokalne wiadomości, jak i szukanie w okolicy określonych miejsc, usług i lokali. Trzecie zachowanie to znudzenie. Kiedy użytkownik nie ma w danym momencie żadnej aktywności, sięga po telefon, aby zabić nieco czas. Może sobie wówczas pozwolić na dłuższe korzystanie z urządzenia i chętnie zagłębi się bardziej w danej aplikacji.

Tworzenie aplikacji powinno odbywać się w oparciu o te trzy modele zachowań. Nie można oczywiście traktować jako dogmat, za granice którego nie powinno się wychodzić. Każdy użytkownik może być nieco inny, a opisane powyżej typy zachowań potrafią się sporo od siebie różnić.

Tworząc aplikację powinno się w pierwszej kolejności zapewniać użytkownikowi dostęp do treści, a dopiero potem do jej funkcji. Na przykład, jeśli użytkownik korzysta z aplikacji z newsami, to właśnie wiadomości powinny znaleźć się tu na pierwszy miejscu. Rzeczy takie jak narzędzia do wybierania kategorii wiadomości czy dopasowywania aplikacji do swoich preferencji są w tym kontekście nieco mniej ważne.

Funkcjonalność polega między innymi na tym, że użytkownik może wykonać w aplikacji każdą czynność w bardzo krótkim czasie. Efekty swoich prac należy mierzyć właśnie ilością czasu, jaką użytkownik musi poświęcić do dotarcia do poszczególnych funkcji czy wykonania jakiejkolwiek czynności. Ciekawym przykładem może być wydany niedawno raport oceniający funkcjonalność aplikacji bankowych w Polsce. Najlepszy wynik uzyskała aplikacja ING Banku Śląskiego – wykonanie operacji bankowej za jej pomocą zajęło zaledwie 20 sekund.

Diabeł tkwi w szczegółach. Być może na drodze do wykonania danej operacji użytkownikowi staje szereg przeszkód, których pokonanie jest zbyt czasochłonne. Aplikacja może też na wiele sposobów ułatwiać niektóre czynności. Potrzebny jest również przejrzysty i czytelny panel, który niemalże podsuwa wszystkie funkcje aplikacji pod nos użytkownika.

Autor