Projektowanie aplikacji mobilnej cz. II

Każda osoba zajmująca się projektowaniem aplikacji powinna kierować się przede wszystkim prostotom. Być może na początku wydaje się to być dziwne, ale przecież żaden użytkownik aplikacji nie lubi, kiedy pojawia się w niej zbyt dużo tekstu, grafiki czy tym bardziej reklam. W związku z tym, często im prostsza aplikacji, tym lepiej. Należy pamiętać o stosowaniu kolorów, które nie drażnią naszych oczu, prostych fontów i jasnych układów, zarówno tych graficznych, jak i typograficznych. Informacje, które chcemy zamieścić w aplikacji, również muszą być wyświetlane w nieskomplikowany sposób, bez żadnych dodatkowych urozmaiceń. Zapomnijmy też o zbyt wielu przyciskach czy pojawiających się w różnych miejscach okienkach. Jeśli zauważymy, że liczba takich elementów jest zbyt duża, lepiej poświecić czas na przeprojektowanie takiej aplikacji, która może jedynie zdenerwować jej użytkownika.

Warto przy tym korzystać z możliwości jakie daje na Internet. Jeżeli zatem mamy wątpliwości jakie kolory będą ze sobą współgrały, możemy to sprawdzić na kuler.adobe.com. A w przypadku, gdy ciężko nam wymyślić, w jaki sposób można by coś uprościć, wystarczy poszukać w sieci prac dotyczących minimalizmu w projektowaniu aplikacji.

Trzeba zawsze być „na czasie”

Świat pędzi obecnie do przodu z niewyobrażalną prędkością, dlatego nie dziwi fakt, iż trendy dotyczące projektowania aplikacji mobilnych, również ulegają zmianie. Wystarczy spojrzeć na to jak bardzo zmienił się wygląd iOS, który najpierw był mocno krytykowany, a następnie stał się wzorem do naśladowania, dla osób projektujących na ten system. Każdy musiał zatem wykonać redesign istniejących aplikacji, aby wpasowały się w nowy system.

Trzeba pamiętać, że to co było modne nawet rok temu, teraz może być już zupełnym obciachem, dlatego nie można pozostawać w tyle za konkurencją. Projektanci muszą stale sprawdzać aktualne trendy, chociażby w sklepach z aplikacjami, czy też na stronach innych fachowców z tej branży.

Dobrymi źródłami wiedzy w tym zakresie mogą być takie strony jak deviantart.com, czy też behance.net. Oprócz tego, sporo informacji można pozyskać z artykułów zamieszczanych na Grafmag.

Multiplatformowość

Twórcy wszelkiego rodzaju aplikacji często nie myślą o tym, jak dużym sukcesem mogą się one okazać. A warto to zrobić, gdyż dzięki temu, już na etapie projektowania zastanowimy się nad tym czy nasza aplikacja będzie się dobrze prezentować na Androidzie, iPhone czy nawet na tablecie. Skrupulatne przeanalizowanie takiej sytuacji pozwoli uniknąć sytuacji, gdy konieczne będzie ponowne projektowanie aplikacji, gdyż nie wyświetla się dobrze na określonym urządzeniu. Jest to zatem bardzo rozsądne posunięcie, które w przyszłości może zaoszczędzić nam mnóstwo czasu, energii i nerwów.

Nie możemy przewidzieć jak nasza aplikacja zostanie przyjęta przez użytkowników, ale o jej rozwoju warto myśleć od samego początku jej tworzenia.

Być może to tylko kilka rad, ale kwestie, których dotyczą mają naprawdę duże znaczenie, zarówno podczas prac związanych z projektowaniem aplikacji, jak i jej późniejszych losów.

Autor