Projektowanie aplikacji mobilnej – początki

Istnieje wiele czynników oraz aspektów, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę rozpoczynając proces projektowania aplikacji mobilnej. Cały ten proces na pierwszy rzut oka wydaje się być dość prosty. Trzeba przecież mieć jedynie dobry pomysł, przygotować odpowiednią oprawę graficzną i po krótkim czasie w magiczny sposób otrzymujemy gotowy produkt. W praktyce jest to jednak rzecz o wiele trudniejsza i bardziej złożona. Proces nie ogranicza się tu jedynie do obmyślania wyglądu aplikacji. Trzeba przygotować produkt, który będzie bardzo przyjazny dla użytkownika i który zapewni prosty dostęp do wszystkich swoich funkcji. To stanowi już niemałe wyzwanie dla każdego projektanta.

Czego potrzebują Twoi użytkownicy?

Nie da się stworzyć rzeczywiście udanego produktu bez dokładnego poznania ludzi, którzy mają z niego korzystać. Tworzenie aplikacji mobilnych nie jest tu żadnym wyjątkiem. Również w tym przypadku bardzo ważne jest zaznajomienie się z potrzebami oraz oczekiwaniami ludzi, dla których taka aplikacja jest przygotowywana. Trzeba zatem z góry ustalić grupę docelową, do której aplikacja ma być skierowana i lepiej poznać jej nawyki oraz potrzeby. Dobrze również przemyśleć, w jakich warunkach i celach takie osoby korzystają najczęściej z aplikacji i dostosować się do tego. Na przykład, aplikacja która ma być używana w miejscach publicznych nie powinna obfitować w zbyt jaskrawe kolory. Aplikacja skierowana głównie do dzieci powinna posiadać odpowiednią szatę graficzną dopasowaną do preferencji najmłodszych. Wystarczy przeprowadzić krótkie badania rynku aby zdobyć bezcenne informacje. Pozwolą one na stworzenie znacznie lepszego produktu, idealnie dopasowanego do potrzeb naszych klientów.

Łatwość obsługi aplikacji to niezwykle ważna rzecz, nawet jeśli ma ona zawierać mnóstwo różnych funkcji. Żaden użytkownik nie będzie chciał przekopywać się przez stosy ikonek czy opcji tylko po to, aby zmienić jedną prostą rzecz w aplikacji. Również pod tym względem bardzo przydatne jest bliższe poznanie swoich użytkowników. Osoby korzystające z danej platformy mają zwykle wyrobione pewne nawyki i są przyzwyczajone do określonych standardów jeśli chodzi o funkcjonalność aplikacji. Przygotowując konkretne rozwiązania dla swojego produktu warto po prostu wejść w skórę użytkownika. Jeśli sami korzystamy z danej platformy to na pewno będziemy w stanie stwierdzić, jakich rzeczy i rozwiązań oczekujemy. Doświadczenie w korzystaniu z różnych aplikacji pozwala stwierdzić, jakie rozwiązania zwiększają funkcjonalność, a jakie utrudniają dostęp do konkretnych opcji.

Autor