Jak zaprojektować użyteczną aplikację mobilną cz.III

Interfejs przyjazny dla palca i oka

Smartfony obecne na rynku posiadają wyświetlacze, które oferują wysokie zagęszczenie pikseli na cal, bogactwo kolorów oraz kontrastów. Projektanci aplikacji mobilnych używają wielu designerskich elementów, takich jak eksperymentalne przejścia tonalne, gradienty a także bawiąc się barwami tworzą przyjemne dla oka użytkownika layouty. Nie wolno jednak przesadzać z wodotryskami graficznymi, ponieważ aplikacja powinna być widoczna w różnych warunkach oświetleniowych. Jedną z istotniejszych rzeczy jest odpowiedni kontrast, aby tekst był czytelny. W tym celu warto stosować jednolite tła z niezacienionymi polami. Stosowanie prostych, czytelnych motywów w znaczący sposób wpłynie na przyjemność z użytkowania danej aplikacji.

Finger-friendly design to jedno z głównych zaleceń podczas tworzenia aplikacji mobilnej. Zaleca się aby przyciski były dostatecznie duże, a ich umiejscowienie nie powodowało przypadkowej interakcji z innymi elementami interfejsu. Najczęściej powtarzającym się problemem jest przypadkowe włączanie reklamy, ponieważ przycisk ją zamykający jest zbyt mały. Na całe szczęście producenci mobilnych systemów operacyjnych podpowiadają jak to robić (odpowiednie dokumenty znajdują się we wskazówce nr 1). Podsumowując, im mniejsze prawdopodobieństwo przypadkowych stuknięć, tym większa przyjemność z doświadczania aplikacji. 

Łatwe wprowadzanie danych

Wielu użytkowników smartfonów ma kłopot z bezproblemowym użytkowaniem klawiatury ekranowej. Należy więc ograniczyć konieczność wprowadzania danych do niezbędnego minimum. O wiele łatwiej wykorzystać gesty, które dodatkowo przyspieszą obsługę aplikacji. 

Wpisywanie adresu korespondencyjnego można ułatwić za pomocą wybierania go z książki adresowej. Przykładem aplikacji korzystającej z takiego rozwiązania jest np. Touchnote

Jeżeli w aplikacji pojawiają się formularze warto dodatkowo zadbać o wygodę użytkowania. Wystarczy podjąć w tym celu kilka kroków:

  • Podpowiadanie domyślnych wartości,
  • Pamiętanie i podpowiadanie ostatnich wyników wyszukiwania,
  • Przewidywanie tekstu (system doskonale znany z wyszukiwarek internetowych),
  • Jednorazowe wpisywanie tych samych danych,
  • Filtrowanie po części danego wyrazu, a nie tylko po całości.

Wprowadzanie danych można dodatkowo ułatwić stosując przedstawioną wcześniej zasadą finger-friendly design. Zaleca się ograniczyć do minimum zbędne elementy nawigacji aby nie odciągać uwagi użytkownika od istotnych rzeczy, zmniejszy to prawdopodobieństwo wszelkich pomyłek.

Autor