Dobre praktyki w projektowaniu aplikacji mobilnych

W czasie projektowania czegokolwiek na urządzenia mobilne warto mieć na uwadze ich ograniczenia techniczne. Nie wszystkie rozwiązania jakie chcielibyśmy wdrożyć są obsługiwane przez konkretne urządzenia. Nie chodzi oczywiście o trzymanie się we wszystkim absolutnego minimum, ale zbytnie opieranie się na konkretnych rozwiązaniach czy nawet zestawach grafik może nie skończyć się dla nas dobrze. Trzeba po prostu wziąć pod uwagę to, jakie możliwości techniczne będzie miał nasz użytkownik i przemyśleć, czy przygotowany przez nas produkt jest dla niego odpowiedni.

Sprawna nawigacja w aplikacji

O tym, że łatwa i intuicyjna nawigacja po wszystkich funkcjach aplikacji jest niezwykle ważna wie chyba każdy. Trzeba jednak zastanowić się, co tak dokładnie to oznacza. Użytkownicy lubią mieć możliwość personalizowania nawigacji i umieszczania w zasięgu wzroku tych funkcji, które sami uznają za najważniejsze. Dodatkowo można nieco ograniczyć dostępne narzędzia do nawigacji, usuwając niektóre z obecnych w wersji na komputery stacjonarne. Pewne rzeczy nieodzowne dla użytkowników komputera są zbędne dla kogoś, kto przegląda stronę na smartfonie.

projektowanie aplikacji na smartphony

Przykładowo, w serwisach internetowych pasek nawigacji z zakładkami do poszczególnych podstron jest umieszczony albo z boku, albo na samej górze, pod logo strony. W wersji na aplikacje mobilne można ograniczyć się do rozwijanej ścieżki informacyjnej, którą przeniesiemy na sam dół. Takie rozwiązanie wcale nie oznacza ograniczenia możliwości użytkownika do nawigowania po stronie. Przeciwnie, sama charakterystyka urządzeń mobilnych sprawia, że zbyt duża liczba narzędzi nawigacyjnych nie jest tu wskazana. Może bowiem powodować zbędny bałagan w stronie i znacznie zmniejszyć jej czytelność.

Grafika i kolorystyka

Dopasowanie grafiki i kolorystyki strony do charakterystyki urządzeń mobilnych to niemałe wyzwanie dla każdego twórcy. Trzeba dokładnie sprawdzić i upewnić się, czy wybrane rozwiązania będą czytelne na urządzeniach mobilnych. Wbrew pozorom, w przypadku aplikacji mobilnych grafika wcale nie jest najważniejsza. Przeciwnie, przyjmuje się, że pewien minimalizm jest tu jak najbardziej wskazany. Może on znacznie zwiększyć przejrzystość aplikacji. Warto pamiętać, że na ekranie smartfona nie ma tak wiele miejsca, przez co przeładowany grafiką obraz może stać się zbyt chaotyczny. Niekiedy jeden zbędny element może zniechęcić do nas szerokie grono użytkowników, warto zatem podchodzić do tego ostrożnie. Obowiązuje tu zasada "im mniej tym lepiej" - o wiele korzystniej będzie zastosować za mało, niż za dużo elementów.

Autor